ondernemen

Concurrentie: een vloek of een zegen?

Is concurrentie altijd negatief?

Concurrentie heeft een nog al negatieve connotatie. Onterecht! Als ondernemer wil je misschien graag uniek en enige marktspeler zijn zonder mededinging. Ook kan starten in een sector met veel concurrentie afschrikken. Toch zijn er verschillende voordelen aan concurrentie hebben.

Hier lees je 3 redenen waarom je concurrentie moet omarmen.

Is concurrentie een vloek of een zegen?

3 x waarom concurrentie goed voor je is

1/ Concurrentie betekent marktpotentieel

Het feit dat er (veel) rivaliteit is, betekent dat er veel vraag naar het product of de dienst is. Ondernemen in die sector garandeert je dus klanten, mits de juiste aanpak natuurlijk. Dat kan je vooral als starter gerust stellen. Het kan je veel tijd en kosten besparen in marktonderzoek. Durf dus gerust de stap te wagen in die sector en laat de vele aanbieders je niet afschrikken. Hetzelfde aanbieden betekent ook niet dat je hetzelfde bent. Je bent nog steeds uniek in je aanpak, hoe je het presenteert, … Probeer je te onderscheiden van anderen op een andere manier.

2/ Concurrenten houdt je scherp en gefocust

Wanneer je als enige marktspeler je product of dienst zou aanbieden en je verwerft er een zeker inkomen mee, zal je misschien al snel tevreden zijn. Wanneer er mededinging aanwezig is, moet je gefocust blijven. Je concurrenten groeien, veranderen en evolueren ook steeds. Wanneer je dan niet meegroeit, blijf je achter en zal je dat financieel gaan voelen. Ook kan je veel leren van de strategie van een concurrent. Acties die de concurrent onderneemt, kan je onder de loep nemen voor je eigen bedrijf. Hoe zou jij dat aanpakken? Zou dat werken voor jouw bedrijf? Waarin kan jij anders zijn? Zo blijft je jouw eigen business ontwikkelen zonder te gaan kopiëren.

3/ Concurrentie geeft mogelijkheden tot samenwerking

Het is niet omdat je actief bent in dezelfde branche dat je niet kunt samenwerken. Elke ondernemer heeft zijn sterktes en zwaktes. Door die krachten te bundelen, kun je beide net meer bereiken. (Lees blog: Al samenwerkend naar de top).
Bovendie kan jouw assortiment of expertise net de aanvulling betekenen voor je concullega. Door samen te werken kun je je klanten een optimaal en volledig pakket aanbieden. En gelukkige klanten blijven!

 

 

Hoe sta jij tegenover concurrentie? Hoe ga je er mee om?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *