ondernemen

Maak jezelf zichtbaar: zo profileer je jezelf

Wanneer we succes boeken, willen we uiteraard dat anderen het opmerken en het niet in de grote massa verdwijnt. Hoog tijd om jezelf te profileren.

Jezelf profileren betekent dat je duidelijk maakt waarin je je onderscheidt van anderen. Je maakt jezelf als het ware zichtbaar. Het betekent niet dat je moet opscheppen, wel een duidelijk eigen karakter aannemen.

Je kan je profileren op de werkvloer ten opzicht van andere werknemers, je onderscheiden van je concurrenten, je zichtbaar maken op social media als influencer, je een bepaalde niche eigen maken, …

In een aantal stappen help ik je op weg:

1/ Wees uniek maar authentiek

Je moet je onderscheiden ten opzichte van anderen. Uiteraard moet je dan geen dingen gaan doen die je niet kunt of te ver van je afstaan.

Neem bijvoorbeeld social media. Je kunt een heel andere persoonlijkheid online aannemen. Vroeg of laat val je echter door de mand en zullen veel volgers teleurgesteld zijn.

Probeer daarom jezelf te zijn maar vergroot je unieke eigenschappen of talenten.

2/ Wees zelfbewust

Natuurlijk moet je eerst zelf weten in welke mate je uniek bent in vergelijking met anderen. Zoek dus naar je talenten, kwaliteiten, unieke eigenschappen, …

Durf dat ook gerust van jezelf zeggen. Zolang je het zelf niet weet, kun je het ook niet aan de buitenwereld duidelijk maken.

Vraag desnoods aan je directe omgeving wat jouw uniek maakt, wat zij bijzonder aan je vinden. Of toets  jouw bevindingen bij vrienden en/of familie om na te gaan of je niet te bescheiden of juist het tegenovergestelde bent.

3/ Communicatie 

Zoals ik al eerder aanhaalde moet je je talenten aan de buitenwereld kenbaar maken. Een goede communicatie is daarbij essentieel. Wees daarbij concreet.

Als je jezelf bijvoorbeeld wil profileren als professioneel fotograaf moet je niet enkel zeggen dat je al een aantal shoots hebt gedaan voor bepaalde kledingmerken. Je moet werkelijk een degelijk portfolio voorleggen waarin potentiële klanten de resultaten van de shoots kunnen zien.

Jezelf profileren met een krachtige communicatie kan met behulp van verschillende kanalen. Denk maar aan een sterke pitch van je onderneming tijdens een netwerkevenement, een verzorgd CV tijdens een sollicitatie, een opvallend LinkedIn-profiel of ander social media profiel, …

4/ Volharding en consistentie

Jezelf profileren is niet mogelijk door een keer iets te verkondigen of op onregelmatige tijdstippen iets te posten op social media. Consistentie is the key. Daarnaast mag je ook geen directe grote resultaten verwachten na 1 dag, 1 week of zelfs 1 maand. Je zal moeten volharden. Elke kleine vooruitgang is een stap in de goede richting. Keer of keer zul je jezelf moeten voorstellen en datgene waarvoor je staat. Blijf daarbij geloven in jezelf.

6 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *